Minden webáruház egy befektetés, ami akkor éri meg az árát, ha viszonylag rövid időn belül megtérül és hatékonyan értékesíti a termékeket. Ehhez természetesen elengedhetetlen a vásárlások ösztönzése, de vajon mitől függ a konverzió aránya?
Milyen egy jó webáruház?
Egy jó webáruház kézen fogva vezeti a vásárlókat a weboldalon. Az elhelyezett tájékoztató szövegek cselekvésre ösztönöznek, a weblap egyértelműen kezelhető. A termékekhez gazdag és jó minőségű illusztráció tartozik, ami megkönnyíti a választást, kézzelfoghatóbbá teszi a terméket. A termékek akár több szempont szerint is csoportosítva vannak, hogy minden vásárló könnyedén megtalálhassa, amit keres. A vásárlási folyamat egyszerű, a termékek ára és minden extra költség (áfa, szállítási költség, utánvét költsége, stb.) egyértelműen fel van tüntetve. Ha valami mégsem egyértelmű, akkor könnyedén felvehető a kapcsolat az ügyfélszolgálattal. A jó webáruház nem tereli el a vásárló figyelmét, nincs sok kapcsolódó termék és különböző felugró ablakok, amik zavarhatják a vásárlást.
Konverzióoptimalizálás
A konverzióoptimalizálás az a módszer, amely a weboldalra látogató felhasználókból minél nagyobb arányban vásárlót teremt. A konverzióoptimalizálás minden típusú weboldalon alkalmazható, de különösen fontos a konverziós arány követése és javítása webáruházak esetében, ahol minden százaléknyi javulás közvetlen hatással van a bevételekre.
Az oldalbetöltődés sebessége nem véletlenül egyre fontosabb a Google szemében. Alapvetően befolyásolja a konverziós arányt, hogy milyen gyorsan töltődnek be a webáruház képei, termékoldalai. Általánosan elfogadott nézet, hogy az 1-2 másodperc körüli oldalbetöltődési időre kell törekedni ahhoz, hogy a sebesség ne érintse negatívan a konverziós arányt, azaz egyetlen potenciális vásárló se forduljon vissza.
A konverzió mérésénél nagyon fontos, hogy honnan érkeznek a vásárlók a weboldalra. Érkezhetnek a közösségi médiából, Google Adwords hirdetésből vagy éppen bannerhirdetésen keresztül. Érdemes minden egyes kampányt külön releváns landing oldalra irányítani úgy, hogy a látogató úgy érezze, hogy az érkeztető oldal a hirdetés szerves része.
Kategóriaoldal felépítése
A terméklista jól áttekinthető legyen, és csak a legszükségesebb információkat tartalmazza, annyit, hogy könnyen és gyorsan összehasonlíthatóak legyenek a termékek egymással. Már a listanézetben érdemes feltüntetni az árat, valamint a kosárba rakás lehetőséget is, ezzel időt spórolva a célirányos vásárlóknak. Egy webáruház esetében fontos, hogy az ügyfelek a lehető legkevesebb kattintással, minél gyorsabban, felhasználóbarát módon tudjanak vásárolni. Érdemes minél többféle rendezési és szűrési lehetőséget biztosítani a vásárlóknak, hogy a lehető leghamarabb megtalálják azt a terméket, amit keresnek. Ha egy adott kategóriában sok termék található, praktikus lehet az egy oldalon maximálisan megjelenő találatok számának állíthatósága is.
Termékoldal felépítése
A termékoldal minőségének és a látogatóra gyakorolt benyomásnak hatalmas szerepe van a vásárlói döntésekben. Egy jól strukturált, szellős, jó felbontású képeket, videókat és olvasmányos leírást tartalmazó oldal eladási esélye jóval magasabb, mint ahol ezek az információk hiányosan vagy rossz minőségben vannak meg. A leírásban érdemes kiemelni a termék előnyeit, akár grafikusan, vagy ikonokkal, csillagokkal szemléltetni. Az egyes információk a fontosságuknak megfelelő sorrendben (a fő döntési paraméterek szerint) kövessék egymást.
Kifejezetten fontosak a vásárlásra ösztönző feliratok, az úgynevezett „Call to Action” akció feliratok. Ezek azok a szavak, mondatok, amelyek vásárlásra buzdítják a látogatót:
- Kivételes ajánlat!
- 20% megtakarítás, kosárba vele!
- Vissza nem térő alkalom, 50% kedvezmény!
- Már csak 5 db van raktáron, vegye meg most!
A kosárba rakom gomb jól látható helyen szerepeljen (kosár ikonnal feltűnőbbé tehető), ne kelljen keresnie a vásárlónak. A gomb körül jól látható módon (lehetőleg a gomb felett) és egyértelműen (pl.: akciós ár, bolti ár, régi ár) szerepelnie kell a termék pontos árának, amit majd ki kell fizetnie a vásárlónak. Ugyanilyen fontos a szállítási árak és határidők feltüntetése, ami a vásárlók számára bizalmat jelenthet. Az ingyenes szállítás az egyik legjobb konverziónövelő módszer a webáruházakban és termékértékesítő weboldalakon.
Kosártartalom megőrzése
Sokan úgy vásárolnak, hogy megtöltik a kosarat az őket érdeklő termékekkel, majd még mielőtt a fizetési tranzakció megtörténne, átmennek egy másik webáruházba, hogy ott is körbenézzenek. Összehasonlító vásárlásnak hívjuk ezt, nem ritka dolog a weben, és ha vásárlói szemmel elemezzük a helyzetet, teljesen logikus folyamat. Ha visszatérnek az online áruházba és nem látják ugyanazt a telepakolt kosarat, jó eséllyel a teljes vásárlás meghiúsul. Ahhoz, hogy ez ne okozzon problémát, érdemes a webáruházakban Cookie-kat (sütiket) használni, hogy a kosár a visszatéréskor is pont úgy álljon rendelkezésre, ahogy a vásárló otthagyta.
Vásárlási folyamat
A konverzió arányát egy jól felépített vásárlási folyamat jelentősen növelheti. A checkout folyamat végén a regisztráció lehetőség legyen, ne kötelesség, ez ugyanis az egyszeri vásárlókat elriaszthatja. A szükséges adatok a fizetési folyamatba integrálva is beszerezhetőek, így a tranzakció gyorsabbá, egyszerűbbé válik. Nagyon fontos, hogy a fizetési oldalon egyértelmű legyen, hogy a vásárló hol tart a folyamatban, milyen lépések várnak még rá. Az egyes űrlapok közti navigáció adatvesztés nélkül adjon lehetőséget a korábbi lépésekre való visszatérésre.
A legegyszerűbb és leggyakrabban használt lépések:
- termék kosárba helyezése
- szállítási és fizetési mód kiválasztása
- szállítási és számlázási adatok megadása
- adatok ellenőrzése és a megrendelés megerősítése
Vásárlói vélemények
A vásárlói vélemények megfelelő felhasználásával tovább növelhető a konverzió egy webáruházban. A legfrissebb kimutatások szerint a vásárlók 75 százaléka kíváncsi a korábbi véleményekre, tapasztalatokra egy termék megvásárlása előtt, hiszen az online világban az az emberek sokkal könnyebben és őszintébben mondják el véleményüket. Megfigyelhető az is, hogy átlagosan három vélemény után már képesek a vásárlók döntést hozni. A pozitív visszajelzések nagyobb vásárlói elégedettséget eredményeznek, éppen ezért ösztönözni kell a vásárlókat véleményük megírására. Ennek a leggyakoribb módja az e-mailben történő értesítés, ahol a rendszer felkéri őket, hogy írják meg véleményüket a vásárolt termékkel vagy termékekkel kapcsolatban. Ha már elegendő véleményt sikerült összegyűjteni, akkor célszerű vizuálisan megjeleníteni őket, akár csillagok használatával, vagy szövegesen, tagolt és áttekinthető módon. Leggyakrabban a kosárba rakás körül vagy a termék adatlapja alatt látható. Természetesen érdemes cenzúrázni a véleményeket a jó ízlés határain belül, de sokkal megbízhatóbb hatást kelt, ha azt látják a vásárlók, hogy negatív, illetve pozitív vélemények is fel vannak tüntetve.
A visszatérő látogatók
Nagy hiba megfeledkezni a visszatérő látogatókról. A visszatérő vásárlókra vonatkozóan természetesen számos hűségprogramot és kedvezményrendszert lehet, pontosabban ajánlott kialakítani. Egy visszatérő látogató majdnem kétszer akkora eséllyel rak valamit a kosarába, mint aki először érkezik, hiszen már bízik a webáruházban. Érdemes célzott ajánlatokkal, akciókkal, kedvezményekkel rávenni a vásárlókat kosárértékük növelésére. A korábbi vásárlásokat felhasználva érdekes tartalmakat, új ötleteket tartalmazó email üzeneteket is ki lehet küldeni, amelyek megkönnyítik a vásárlást, vagy az egyes termékek használatát.