Hiába egy jó ötlet és még egy annál is jobb termék vagy termékcsoport, ha a webáruház tulajdonosa nem tudja mire kell odafigyelnie a tervezés vagy készítés során, számos hibába futhat bele, amivel könnyen és gyorsan tönkreteheti az egészet.
Az alábbiakban öt pontban keressük arra a választ, hogyan ne készüljön webáruház, melyek azok a hibák, amit a legtöbb webáruház indításakor elkövetnek.
1. Nincs szakszerű support a webolal mögött
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a tulajdonosok nem néznek alaposan utána a webfejlesztő cégnek. Sajnos sok olyan cég van a piacon, akik alacsony áron elkészítik a weboldalt, de átadás után úgy eltűnnek, minta soha nem is léteztek volna. Bizony a készítés során arra is gondolni kell, vajon mi lesz 1 év múlva, mi lesz, ha fejleszteni szeretné a tulajdonos a webáruházat.
Néhány fontos kérdés, amit még az elején érdemes tisztázni a webfejlesztő céggel:
- Ki és milyen módon fejleszti a webáruház rendszerét?
- Egyedi vagy nyílt forráskódú motorral fog készülni?
- Hogyan lesz frissítve a webáruház új funkciókkal?
- Mennyi garanciát vállal a munkára?
- Mennyibe fog kerülni a későbbi karbantartás/fejlesztés?
- Milyen rendelkezésre állást garantál a cég?
- Milyen addicionális tudást tesz a webáruházba (seo beállítások, szövegek feltöltés, szövegírás)?
Sajnos sokan beleugranak abba a hibába, hogy csak pár tízezer forint különbség alapján választanak webfejlesztő csapatot ahelyett, hogy hosszú távra terveznének. Sok esetben érvényes a mondás, hogy „olcsó húsnak híg a leve”.
2. Rossz minőségű vagy lopott termékfotók használata
Az egyik leggyakoribb és egyben legsúlyosabb hiba a rossz termékfotó. Legyen bármilyen jó egy termék, ha a róla készült fénykép nem előnyösen mutatja be, akkor senki sem fogja megvásárolni. Az emberek többsége vizuális típusú, szükségük van arra, hogy jól lássák a megvásárolni kívánt terméket. Termékenként minimum három nagy felbontású kép használata javasolt. A nagy felbontás azért fontos, mert így jól nagyíthatóak lesznek a képek, segítségükkel szinte tapinthatóvá lehet tenni a terméket.
Tilos más hasonló webáruházak termékképeit használni engedély nélkül. Sajnos sokan nem is tudják, hogy az interneten lévő fényképek nagy része szerzői jogvédelem alatt áll, azok használata a tulajdonos engedélye nélkül jogellenes. Ha lehet, érdemes a gyártó képeit használni, de egyedi termékek esetén nem szabad sajnálni a pénzt egy profi fotósra sem.
3. Hiányos vagy rövid termékleírások
Sokan gondolják úgy, hogy a termékleírás nem fontos, szerintük elég egy kép és egy jó ár. Lehet, hogy akad olyan vásárló, akire ez igaz, de a többségre nem. Egy több száz termékből álló webáruház termékleírásait megírni nem kis feladat, ez tény. Sokan ezen akarnak spórolni, pedig ez nagyon nagy hiba! A termékleírásokat alaposan ki kell dolgozni, ügyelve a termékparaméterekre, a felhasználhatóságra, a kapcsolódó videókra és a termék megvásárlásának előnyeire. A cél az, hogy ha a vásárló elolvassa, késztetést érezzen arra, hogy neki az adott termékre van szüksége és úgy érezze, minden fontos információt megkapott a termékkel kapcsolatban. A jól elkészített tartalmakat a keresőmotorok is díjazni fogják, jobb helyezést kap a weboldal a találati listában.
4. Túlbonyolított fizetési folyamat
Gyakori hiba a túl sok időt elraboló fizetési rendszer alkalmazása. Sokan azért nem veszik meg az akár alig beszerezhető terméket sem, mert számos felesleges lépésen kell átjutniuk. Ilyen lehet például a vásárláshoz indokolatlanul szükséges regisztráció. A folyamatot a lehető legjobban le kell egyszerűsíteni. Természetesen be kell kérni a szükséges adatokat, de sokkal eredményesebb, ha a fizetési folyamatba van integrálva. A fizetési oldal mindig egyértleműen mutassa, hol tart a folyamat és mi vár még a vásárlóra, milyen lépések vannak még hátra. Legyen lehetőség vissza vagy előre navigálni az egyes lépések között, méghozzá adatvesztés nélkül.
5. Nincs pénzt a webáruház marketingjére
Jellemző hiba, hogy a tulajdonos csak addig számolja össze a költségeket, amíg elindítja a webáruházat. A marketingre, a reklámra azonban már nem rak félre elegendő pénzt, így azonban nem sok esélye marad a piacon. Pedig marketing nélkül nincs élet. Ráadásul nem csak egyetlen marketingeszköz létezik, amire koncentrálni kellene. Elképzelhető, hogy fél évbe is beletelik, amíg a tulajdonos megtalálja a saját termékére a leghatásosabb módszert. Erre azonban kell anyagi forrás, amivel mindenképpen számolni kell a webáruház élesítése után.
5+1. Rosszul kezelt közösségi média
Sokan esnek abba a hibába, hogy nagyvonalúan kezelik a közösségi médiát. Még ha ritka termékkel is foglalkozik a webáruház, akkor is jelen kell lennie a közösségi hálón. A közösségi médián belül is van hirdetési lehetőség, reklám, amiken keresztül hatékonyan be lehet mutatni a webáruház termékeit. Viszonylag alacsony költségekkel több ezer emberhez el lehet juttatni kedvezményes ajánlatokat, akciókat. A tudatosan az oldalra csábított, de kisebb számú aktív követői bázis jóval hatásosabb, mint nagyobb számú, de inaktív követői kör.