Piaci becslések szerint egy év alatt körülbelül ötödével nőtt az elektronikus kiskereskedelem átlagos kosárértéke. Tavaly már 11 ezer forintnál is többet költöttünk vásárlásonként, leginkább az elektrotechnikai termékeket hozatjuk házhoz.
Többen vásárolunk az interneten
Az eNet tavalyi trendeket vizsgáló, legújabb kutatásából kiderült, hogy az internetező magyar lakosság mintegy 40 százaléka vásárolt már online hazai oldalon, ez körülbelül 2 millió 800 ezer embert jelent. Külföldről ennél jóval kevesebben, 830 ezren rendeltek, ez 16 százalékos arányról árulkodik, tavaly csak 30 és 10 százalék körül mozgott ez az aránypár. A felmérés szerint a magyar internet-használók 42 százaléka vásárol rendszeresen online.
Több mint 11 ezres kosárérték
Minden évben készülnek felmérések arról is, hogy melyek a magyarok körében a legnépszerűbb online megvásárolt termékek. Az eNet és a Gemius kutatása is azt mutatja, hogy egyre gyakrabban veszünk ruházati cikkeket, de legnépszerűbbek évek óta a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai termékek. Szívesen veszünk ezeken kívül a lakásfelszereléshez kapcsolódó tárgyakat és játékokat, bár utóbbiból egyre kevesebbet rendelünk. Népszerűek még a könyvek és a koncert-, illetve filmjegyek.
Az online vásárlások számával párhuzamosan nő a termékekre költött összeg is. Ez a kosárértéknek nevezett szám tavaly már 20 százalékkal, 11 ezer 400 forint körüli összegre emelkedett, idén akár több ezer forinttal is nagyobb lehet az év végére. A kutatások pedig azt mutatják, hogy egy év alatt 134 ezer forintot költ egy átlagos magyar ember az e-kereskedelemben. 2015-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma elérte a 319 milliárd forintot.
Robbanásszerű növekedés
A 10 ezer forintos kosárérték azért is meglepően magas, mert az eNet egy korábbi kutatása szerint 2013-ban 217 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyarországi online kiskereskedelmi webáruházak. Ekkor az átlagos kosárérték még csak 7800 forint volt, ami 300 forinttal volt magasabb, mint 2012-ben. A 2014-es évre már 266 milliárdos forgalmat becsültek a szakértők, mintegy 9 ezer forintos kosárértékkel. Látható tehát, hogy évről évre egyre nagyobb arányban növekszik a kosárérték.
Többet, mint a boltokban
Bár van olyan, a webshopok szempontjából igen optimista kutatás, amely szerint a kosárérték már tavaly is elérte a 20 ezer forintot, az valószínűleg túlzás lehet. Abban azonban minden felmérés megegyezik, hogy az e-kereskedelem számai sokszorosát jelentik a hagyományos boltokénak. A kiskereskedelemmel foglalkozó kutatások szerint a fizikai boltokban az átlagos, egy főre eső egyszeri költés alig éri el a 3 ezer forintot. Az elmúlt két- három évben az e-kereskedelemben a kosárérték jócskán nőtt, a hagyományosé pedig változatlan maradt.
Trendek és jövőkép
Ha az egyes vevők utóbbi évekre vonatkozó vásárlási hajlandóságát vizsgáljuk, a legtöbbet elektronikai eszközökre költöttük, a jövőben pedig élelmiszerre fogjuk majd. A leginkább kedvelt átvételi mód a futárszolgálat, és a legnépszerűbb fizetési mód a számla készpénzes rendezése a futárnak. A változó fogyasztói szokásokhoz alkalmazkodniuk kell a hazai online kereskedőknek, hiszen egyre többen vásárolnak külföldi oldalakról, kihasználva a „free shippinget”, ami azt jelenti, hogy nem kell fizetni a postaköltséget. Világszinten az e-kereskedelem élmezőnyébe tartozó Amazon, eBay és hasonló oldalak, valamint az ezekhez kapcsolódó magas szintű webshopok arra ösztönzik a magyar üzemeltetőket, hogy lépést tartsanak a technikai fejlődéssel és folyamatosan mérjék eredményeiket, majd optimalizálják rendszereiket, ami hosszú távon még inkább növelheti a számokat, így a kosárértéket is.