A webáruház célja igen egyszerű: minél többen és minél többet vásároljanak az adott weboldalról. Jó webáruházat azonban nem egyszerű létrehozni és üzemeltetni. Pontos recept sajnos nincs, de van néhány összetevő, amire érdemes különös figyelmet fordítani.
Gyors és modern megjelenés
Egy vásárló nagyon hamar eldönti, hogy tetszik-e neki a termék, amit az adott webáruházban talál vagy sem. A vizuális élmény az első, amely megragadja a vásárlókat, éppen ezért fontos, hogy a weboldal minden eszközön és platformon megfelelően jelenjen meg, ezzel is megbízhatóságot tükrözve a felhasználók felé. Egyedi honlap, egyedi design, látványos képek, ezek mind kihatással vannak a vásárlói döntésekre, továbbá szükséges, hogy az arculat minden eleme illeszkedjen a webáruház aloldalaihoz és színvilágához.
A szöveges és képi elemek mellett rendkívül fontos, hogy a webáruház gyors legyen. A sebesség nagy mértékben hat egy vásárlás előtt álló felhasználó döntésére. Ha az adatok nem töltődnek be elég gyorsan, a felhasználó keres magának egy másik webáruházat, ahol nem kell annyit várakoznia. Ráadásul a Google és más keresőmotorok is figyelembe veszik mindezt, és akár hátrébb is sorolhatják a webáruházat, ha nem megfelelő a sebessége.
(Egy webáruház sebessége a Google Page Speed segítségével mérhető le. Olvasson többet erről a Google termékről egy korábbi cikkünkben!)
Áttekinthető termékkategóriák és termékadatlapok
Ahhoz, hogy a vásárló könnyen megtalálja a keresett terméket, kulcsfontosságú egy átlátható kategóriarendszer definiálása, amelyet a nyitóoldalon és az aloldalakon is el kell helyezni. Szintén elengedhetetlen a kulcsszavas termék- és kategóriakeresés, illetve a termékparaméterek szerinti szűrés is..
Minden terméknek legyen külön URL-en is elérhető adatlapja, ahol a részletes termékinformációk és a hozzá kapcsolódó képek legyenek elhelyezve. A tartalom legyen precíz, strukturált és jól értelmezhető. A szövegírást érdemes szakemberre bízni, aki minden bizonnyal ismeri azokat a marketingtrükköket, amikkel a vevőket vásárlásra lehet ösztönözni. Kerülni kell a technikai zsargont, törekedni kell arra, hogy mindenki megértse a leírtakat.
Ha a webáruház kialakítására valaki nem fordít elég nagy figyelmet, akkor nem számíthat túl nagy vásárlói érdeklődésre sem.
Regisztráció és biztonság
Sokan akkor gondolják meg magukat a vásárlással kapcsolatban, ha meglátják, hogy regisztrálniuk kell. Egy felhasználóbarát webáruházban nem feltétele a vásárlásnak a regisztráció. Ez a funkció inkább opcionális, és a vásárlót ösztönözni kell arra, hogy megérje neki a regisztrációs folyamatot véghezvinnie. Jó ötlet lehet például a regisztrált felhasználóknak indított hűségprogram, kedvezményes szállítási lehetőségek és a bónuszként felhasználható kuponok.
A regisztrációs és a vásárlási folyamat legyen egyszerű, minél gyorsabban megoldható. Mindenképpen csak a legfontosabb adatokat kell bekérni, a felesleges információk megadásával csak kiszolgáltatottabbnak érzi magát egy vásárló.
Tovább növeli a felhasználói bizalmat és a webhely biztonságát az SSL titkosítás használata. Az SSL egy olyan protokoll (https), amely a vásárlás alatt biztosítja a biztonságos kommunikációt a felhasználó és a webáruház között. Az SSL kapcsolat nélküli honlapok esetében a jelszavak és a felhasználónevek titkosítatlanul kerülnek továbbításra a két fél között, ami azt jelenti, hogy bárki ellophatja ezeket az információkat. Az SSL kapcsolat használata esetén az adatok titkosítva kerülnek továbbításra, ami azt jelenti, hogy még ha el is lopja valaki, akkor sem fogja tudni megszerezni az információkat.
2017 elején bevezettek egy változtatást, miszerint a böngészők a böngészősávban "Nem biztonságos" felirattal jelölik azokat az oldalakat, amelyek nem rendelkeznek SSL titkosítással. Ez kellően megijeszti azokat a vásárlókat az olyan webáruházakban, ahol bankkártya adatokat vagy egyéb más privát információkat kérnek be a fizetési folyamat során. Tehát minden webáruház tulajdonosnak érdemes utána néznie, hogy a tárhely szolgáltató által biztosított adminisztrációs felületeken hogyan lehet beállítani az SSL titkosítást.
Többféle fizetési és szállítási mód alkalmazása
Egyre fontosabb technikai részlet a vásárlók számára a fizetési mód. Minden ember más, van akinek az egyik, van akinek a másik fizetési mód elfogadott. Érdemes többféle lehetőséget biztosítani a webáruházban, ezzel is lehetőséget adva a vásárlónak a választásra. Jellegtől függően számos fizetési mód létezik, alább csak a leggyakoribbakat soroljuk fel:
- Átutalásos fizetés: a vásárló előreutalással fizet, majd ezt követően kapja kézhez a terméket.
- Utánvételes fizetés: a vásárló csak akkor fizet, ha kézhez vette a terméket, a rendelés leadásakor nem.
- Bankkártyás fizetés: a vásárló bankkártyájával fizet a webáruházba integrált banki felületen, majd ezt követően kapja kézhez a terméket.
- PayPal: A PayPal egy online pénzküldési rendszer, segítségével fogadhatunk és küldhetünk pénzt akár bankkártya vagy bankszámla nélkül is. Kis összegű tranzakciók esetében ideális és biztonságos megoldás. A vásárló előre fizet a PayPal rendszeren keresztül, majd ezt követően kapja kézhez a terméket.
A szállítási költségek mindig világosan legyenek feltüntetve, már a vásárlási folyamat első lépésénél. Az információk pontos közlésével elkerülhetőek a későbbi reklamációk és félreértések. Olyan szállítási módokat érdemes alkalmazni, amivel a termékek minél hamarabb megérkeznek a vásárlókhoz. Ma már nem divat, ha több hetet is kell várni egy webáruházban rendelt termékre.
Néhány példa hazánkban leggyakrabban alkalmazott átvételi és szállítási lehetőségekről:
- Személyes átvétel az üzletben: ha az eladónak van üzlete, akkor ez egy egyszerű és olcsó megoldás mindkét félnek, nem kerül külön költségbe. A vásárló megtekintheti a terméket, sőt még módosíthatja is a „kosarát” a fizetés előtt.
- Házhoz szállítás futárszolgálattal: a vásárlónak nagyon kényelmes, házhoz megy a termék. Számos futárcég van Magyarországon, akiknek nem okoz gondot a szállítás, bármilyen szállítási címről is van szó. Néhány népszerű futárszolgálat: DHL, GLS, DPD, Sprinter.
- Átvétel átvevőponton: a vásárló lakóhelyéhez közel, általa megválasztott átvevőpontba érkezik meg a csomag, amit záros határidőn belül át tud venni. Idő- és költséghatékony megoldás. A legtöbb átvevőhelyen bankkártyás fizetés is lehetséges, ami egy újabb fizetési módot jelent: utánvétes fizetés bankkártyával. Sok átvevőhelyes lehetőség közül lehet választani, például: Pick Pack Pont, GLS Csomagpont, MPL Postapont.
- Csomagautomatás átvétel: a nap 24 órájában elérhetőek és akár 1 munkanap alatt is megérkezhet a csomag. Egyszerű és gyorsan kezelhető a vásárlók számára. Elektronikus értesítés is jár a szolgáltatáshoz, és bankkártyával is lehet fizetni a csomagért. Hazánkban jelenleg három csomagautomata rendszer működik: MPL, Webox, FoxPost.
Egyszerűen karbantartható rendszer
Egy webáruház hatékony működéséhez kiemelten fontos a rendszeres frissítés és karbantartás. Ehhez egy mindenre kiterjedő adminisztrációs felület szükséges, amivel lehetőség nyílik:
- termékek feltöltésére és frissítésére, exportálására
- képek feltöltésére és átméretezésére, képek optimalizálására
- a vásárlások nyomon követésére, szűrésére, exportálására
- hírek feltöltésére és frissítésére
- keresőoptimalizálással kapcsolatos adatok beállítására
A fenti funkciók nélkül nem lehet megfelelően üzemeltetni egy webáruházat. Ha nincs adminisztrációs felület a rendszerhez, akkor kell egy olyan csapat, aki a a webáruház karbantartási feladatokat elvégzi.
Válasszon minket!
Egyedi webáruház megoldásaink az adott termékkörre, az adott vásárlói szegmensre optimalizálva a legjobb megoldást adják. Felmérjük az igényeket, majd grafikusaink megrajzolják az egyedi grafikát, a webáruház szerkezetét. A grafika elfogadását követően modulonkét leprogramozzuk, majd igény szerint adminisztrációs felülettel együtt adjuk át a kész, korszerű webáruházat ügyfeleinknek. Tegyen próbára minket!