Egyedi honlapok készítése
Kérdése van?
+36 70 410 1763
2020-03-30
A chatbotok fontossága webáruházak számára

A chatbotok fontossága webáruházak számára

A chatbot egy mesterséges intelligencia program, mely egy adott szolgáltatás elvégzéséhez interaktív emberi beszélgetést szimulál – mindezt előre beprogramozott mondatokkal teszi. A botokat gyakran használják alapvető ügyfélszolgálati és marketing rendszerekhez. 

 

Ezek az operációs rendszerek gyakorta töltenek be virtuális asszisztensi szerepet. Egyéb elnevezéseik: mesterséges beszélgető entitások (angolul: artificial conversational entity, röviden ACE), csevegő robotok vagy csevegő botok, talk botok, chatterbotok, chatterboxok.

Néhány érdekesség a chatbotok „élettörténetéből”

A chatbotok „ősanyjaként” az 1966-ban napvilágot látott ELIZA nevű chatbot-ős tartozik, amely program egy pszichoterapeuta szimulációja volt. Őt követte nemsokára, 1972-ben, PARRY, amely chatbot viselkedése egy paranoid skizofrén megnyilvánulását imitálta.

Mindennek előzményeként Alan Turing 1950-es javaslatát tekinthetjük (a Turing teszt kritériumait), amely koncepció az emberi viselkedés és aktivitás programszimulációjaként jeleníthető meg.

A technológia folyamatos fejlődésével párhuzamosan megnövekedett a vállalkozások száma, amelyek a hagyományos platformoktól a digitális platformokig széles körben mozognak, hogy ily módon elérjék a fogyasztókat. A technológiai fejlődés egyik emberekre gyakorolt hatása a kényelmi faktor, amelyet az e-kereskedők is beemeltek működésükbe (a mesterséges intelligencia nyújtotta technikák digitális platformokon történő megvalósításával). Az egyik virágzó MI technológián alapuló alkalmazás a chatbotok, amelyeket számos e-kereskedő virtuális asszisztensként működtet – így az Amazon Alexa, a Google Assistant, az üzenetküldő alkalmazások: WeChat vagy a Facebook Messenger.

Hogyan fejlődnek a chatbotok?

A chatbot, mint automatizált program, a hét bármely napján és bármely órájában „beszélget” az ügyfelekkel, válaszol feltett kérdéseikre – lévén, hogy sem tér, sem idő nem korlátozza a botokat ezen funkciójuk ellátásában. Emiatt számos vállalkozó számára vonzó a chatbotok alkalmazásának lehetősége, hiszen használatukkal leveszi a munkatársai válláról a folyamatos elérhetőség és válaszkészség terhét.

A chatbotok beprogramozott iránymutatásokkal működnek, és csak meghatározott számú, előre kiszámítható kérdésre tudnak válaszolni – a birtokukban lévő szókinccsel, intelligenciával és programozási kóddal. A chatbotok gépi tanulás révén működnek és egy mesterséges ideghálózattal vannak ellátva, amelynek megalkotását az emberi agy ideghálózata inspirálta. A bot automatikus öntanulásra (self-learning) van beprogramozva, hogy ezáltal a feltett kérdésekre minél pontosabban tudjon válaszolni.

A chatbotokat számos vállalkozói ágazatban és többféle célra fel tudják használni. Vannak olyan kiskereskedelmi chatbotok, amelyek segítenek az élelmiszerek kiválasztásában és megrendelésében. Az időjárási botok napi vagy heti rendszerességgel jelzik előre a várható időjárást, megint más botok, melyeket egyszerűen „barátságos botoknak” tudunk nevezni, arra szolgálnak, hogy segítsék a magányos, barátokra szoruló embereket emberi párbeszédhez hasonlító nyugtató beszélgetésekkel.

Példaképpen: egy banki virtuális asszisztens egy automatizált pénzügyi chatbotként áll a kliensek rendelkezésére, feltesz néhány alapvető kérdést, amellyel megérti a kérdező szándékát, értékeli azt, és meghatározza, hogy milyen lehetséges válaszokat, megoldási opciókat kínálhat a kérdező ügyfél számára. Ez esetben olyan egyszerű kérdéseket tehet fel, mint a következők: „Kérem, mondja meg, miben lehetek a segítségére?” Majd felkínál néhány lehetséges választ: számlaegyenleg, számlaátutalás vagy számlafizetés. Amennyiben az ügyfél válaszként egy, a fenti opciókban nem szereplő válasszal jelzi szándékát, például egy ilyennel, hogy „hitelkártya-egyenleg”, a chatbot nem tudja értelmezni az ügyfél kérését, ezért kétféle módon jár el: folytatja a parancssor megismétlését, vagy összeköti az ügyfelet egy humán asszisztenssel.

A Montrealban működő kisvállalati hitelező, a Thinking Capital, egy virtuális asszisztens segítségével biztosít 24 órás ügyfélszolgálatot a Facebook Messenger segítségével. A kisvállalkozói kölcsönt igénylő vállalkozóknak csupán a bot által feltett kulcskérdésekre szükséges válaszolniuk, hogy részesüljenek egy 300 ezer dolláros finanszírozásban.

A Messenger alkalmazás vásárlási szándékkal történő használata

Világszerte egyre növekvő tendenciát mutat a Messenger alkalmazások használata iránti igény. A Business Insider egyik kimutatása szerint a fogyasztók a 2015-ös év óta gyakrabban használják a négy fő üzenetküldő alkalmazást, éspedig: a Facebook Messengert, a WhatsAppot, a WeChatet, valamint a Vibert, gyakrabban, mint a négy fő közösségi hálózatot: a Facebookot, a Twittert, az Instagramot és a LinkedIn-t.

A Sellbrite.com szerint az emberek a Messenger alkalmazásokat nem kizárólag a barátokkal való csevegés céljából használják, hanem vásárlás céljából is. Néhány statisztikai kimutatás szerint ugyanis:

  • a felhasználók 47% -a nyitott arra, hogy chatbotok segítségével vásároljon
  • a vásárlók 71% -a hajlandó elfogadni azt, hogy nem egy humán ügyfélszolgálatostól jut információkhoz, hanem egy üzenetküldő alkalmazáson keresztül.

Ezek a kimutatások előrejelzik az egyre növekvő üzenetküldő alkalmazások iránti vállalkozói igényt.

A chatbotoknak, vagyis az intelligens asszisztens technológia egyik formájának jelenleg kétféle változata létezik: a „hétköznapi”, konvencionális, valamint az intelligens chatbot típusok, amelyek gépi tanulás és mesterséges intelligencia, az NLP (natural language processing, vagyis a természetes nyelvfeldolgozás) révén folyamatosan fejlődnek.

A chatbotok használati előnyei webáruházak számára

A kereskedelmi konverzáció nem csupán egy jól csengő koncepció, mivel a felhasználói kimutatások szerint a vásárlók egyre nagyobb igényt tartanak a chatbotok segítségével történő online vásárlásokra.

Az alábbiakban felsorolunk néhány okot arra nézve, hogy az online vállalkozásoknak miért érdemes üzenetküldő alkalmazást használniuk a vásárlói élmény, az ügyfél-lojalitás és -elköteleződés, valamint az értékesítés növelése érdekében:

  • A chatbotok olyan számítógépes programok, amelyek előzetesen meghatározott feltételek (programozások) alapján automatikusan szimulálják az ügyfelekkel (vevőkkel) folytatott interakciót
  • A chatbotok lehetnek proaktívak és reaktívak
  • Azonnal válaszolnak a feltett kérdésekre
  • Segíthetnek a fontos adatok gyűjtésében – ugyanakkor tanulhatnak is az összegyűjtött adatokból
  • Többféle csatornán keresztül használatba léptethetőek (SMS, élő csevegés, közösségi média, stb.)
  • Maga a chatbot fogalma nem teljesen újkeletű, hiszen már az 1960-as évek óta működnek

A chatbotok egyszerre, szinte korlátlan számú webes felhasználó kérdését képesek megválaszolni, tudniillik automatizáltak, napi 24 órás támogatást nyújtanak az e-kereskedők számára, használatuk költséghatékony és a válaszidő bármelyik időzónában azonnali, emberi felügyelet bevonása nélkül.

A mesterséges intelligencia alapú chatbotok sokadik előnye abban rejlik, hogy ezek a számítógépes programok nem csupán a kulcsszavakat, hanem a mondatok jelentését is értelmezni tudják (ez vonatkozik a helytelenül írt szavakra is, ugyanakkor tudják értelmezni a szinonimákat is). Tipikus chatbot felhasználási kategóriák:

  • Support botok, azaz támogató chatbotok
    Azt a célt szolgálják, hogy válaszolnak a vásárlók különféle kérdéseire, aggodalmaira, problémáira, visszajelzéseket adnak, valamint az oldal elhagyása, vagy a kosár üresen hagyása esetén emlékeztetőt küldjenek.
  • Marketing botok
    Az olyan jellegű botoknak, mint például a Techcrunck, vagy a Hubspot hasonló programmal rendelkező botjainak az elsődleges feladata a tartalom terjesztésében, az olvasók körének, valamint az előfizetői bázis növelésében nyilvánul meg. Sok robot fokozza az ügyfél-elkötelezettségi arányt is.
  • Sales botok
    A szállodai szoba foglalásától az éttermi asztalfoglalásig számtalan bot áll a kereskedők rendelkezésére. Az e-kereskedelmi ügyfelek számára a személyre szabott webhely élménye, chatbot hozzáadásával, nagyban elősegítheti a vásárlói élményt és nem utolsó sorban befolyásolhatja a vásárlási döntéseket. A chatbot termékismertető enciklopédiaként szolgálhat, támogatást nyújtva mindazok számára, akiknek kérdéseik vannak, esetleg hezitálnak egy-egy termék megvásárlása vagy egy szolgáltatás igénybevétele esetén, mely habozásuk lassítja a vásárlás (kosár) felé vezető útjukat.

Továbbá a chatbotok beprogramozhatók az e-mail marketing kampányból származó adatok gyűjtésére, termékek eladására és keresztértékesítésére, vagy éppenséggel kedvezménykódok nyújtására. Az ügyféllel folytatott minden egyes interakcióból tanulva idővel elérhető a magasabb színvonalú ügyfél-interakció biztosítása.

Chatbotok a közeljövőben

A közeljövőben az e-vállalkozókat már nem éri meglepetésszerűen a hír, mely szerint a csevegőbotok a vállalkozások elsőszámú kapcsolattartói lesznek – köszönhetően a technológia ugrásszerű fejlődésének. Nemsokára a vásárlók a chatbotok segítségével fogják elvégezni a vásárlásaikat, repülőjegy- és szálloda foglalásaikat, stb. Amikor mindez aktualizálódik a kereskedelmi szférában, a keresőmarketing birodalma is forradalmasodni fog, mivel a vevők nagyobb igényt fognak tartani arra, hogy a keresőmotorok eredményeinek ellenőrzése helyett/mellett a chatbotok használatával tegyék fel kérdéseiket.

A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók több mint egyharmada már leginkább a közösségi médiát részesíti előnyben – ahol valós idejű válaszokat vár el – semmint a telefonos ügyfélszolgálatokat. A chatbotok látványos változásokat hoznak, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy az ügyfelek közötti interakciók révén sikeresen fejlődjenek.

Az Alexa, a Siri, vagy a Google Assistant intelligens bot-asszisztenseihez már hangalapú funkciókat is hozzáadnak, és amennyiben mindezt a chatbotok képességeivel kombinálják, a lehetőségek szinte korlátlannak fognak bizonyulni az e-kereskedők számára.

A csevegőbotok Facebook Messenger, LINE, WeChat, WhatsApp platformokkal történő integrálásával az e-vállalkozók számára könnyebbé válik a 7/24-es ügyfélszolgálat nyújtása az ügyfelek számára. Mindez a vásárlók és a kereskedők számára egyaránt nyereséges helyzetnek fog bizonyulni.

Chatbotok

webáruház készítés

online marketing

Kérdése van? Visszahívjuk!

Kérjük, adja meg telefonszámát, és kollégáink rövid időn belül visszahívják Önt megadott elérhetőségén.



*Elfogadom az oldal szerződési feltételeiben és az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.

Kérjük, pipálja ki az alábbi mezőt!

Kiemelt akcióink

19.000 Ft kedvezmény

Újonnan rendelt weblapjainkhoz „Kezdő Marketing” csomagot adunk ajándékba.

Weblap csomagjaink »

39.000 Ft kedvezmény

„Profi” webáruház csomagunk most jelentős kedvezménnyel rendelhető.

Webáruház csomagjaink »

Egyedi ajánlat kérése

Gyors segítségre van szüksége?

Kérje ingyenes és gyors árajánlatunkat! Kollégáink gyorsan felveszik Önnel a kapcsolatot és megválaszolják kérdéseit. 

Ajánlatkérés »

Legfrissebb híreink

2020-03-30
A chatbotok fontossága webáruházak számára
A chatbot egy mesterséges intelligencia program, mely egy adott szolgáltatás elvégzéséhez interaktív emberi beszélgetést szimulál – mindezt előre beprogramozott mondatokkal teszi. A botokat gyakran használják alapvető ügyfélszolgálati és marketing rendszerekhez. 
2019-11-29
A hőtérképes elemzés előnyei webáruházak esetében
A webáruházak hőtérképes elemzésével jobban látjuk hogyan viselkednek a látogatók az egyes oldalakon. A hőtérképes szoftverektől kapott információk segítenek, hogy a webáruház felhasználói élményét javítsuk, növeljük a látogatók elköteleződését és a konverziót.
2019-08-02
Mi az a Google Shopping? Kinek ajánlott a használata?
2019-ben még eléggé gyerekcipőben jár ez a fogalom Magyarországon, hiszen nem sokan hallottak erről az innovatív és új lehetőségről. Érdemes már most utánajárni a dolognak, hiszen nemsokára hazánkban is széleskörűen elérhetővé válik az online kereskedők számára a Google Shopping rendszer.

Kövessen minket a Facebookon!

Facebook oldalunk

Kapcsolódó szolgáltatásaink

Webshop készítés
Vállalkozások esetében az online jelenlét alapvető célja az értékesítés és a forgalom növelése.
Webshop marketing
A webáruházak és a webshopok területén folyamatosan nő a verseny.
Webshop felülvizsgálat
Nem hozza a webáruház az elvárt forgalmat vagy túl alacsony a látogatottság?
© 2016 - 2019. ● egyedihonlapkeszites.hu ● Tatabánya, Budapest ● Minden jog fenntartva!