2019-ben még eléggé gyerekcipőben jár ez a fogalom Magyarországon, hiszen nem sokan hallottak erről az innovatív és új lehetőségről. Érdemes már most utánajárni a dolognak, hiszen nemsokára hazánkban is széleskörűen elérhetővé válik az online kereskedők számára a Google Shopping rendszer.
Aki nem szeretne lemaradni, és időben felkészül, az hatalmas előnyre tehet szert a konkurens webáruházakkal szemben, hiszen ez az új ár-összehasonlító szolgáltatás komoly változásokat hozhat az online piacra.
Mire való és kinek ajánlott a Google Shoping?
Mivel sajnos Magyarországon még nem mindenki számára érhető el ez a szolgáltatás, így aki kizárólag a hazai célcsoport számára értékesít az interneten, neki még nem javasolt. Viszont akik Nyugat- és Kelet-Európa felé jelenleg is exportálnak, számukra kihagyhatatlan megoldás lehet az üzletük és a webáruházuk forgalmának növelésére.
A rendszer könnyen használható, és úgy tervezték meg, hogy a kereskedők számára is könnyen kezelhető legyen. Nem kell más hozzá, csak egy olyan Google Ads fiók, amelyhez tartozik egy úgynevezett Merchant Center szolgáltatás. Fel kell tölteni a termékek leírásait, fontosabb adatait, képeket, és ha van, akkor az üzlet címét vagy a webáruházra mutató linket, valamint az árakat. Az ilyen módon létrejött hirdetések az alábbi helyeken jelennek meg:
- a Google Shopping szolgáltatásban (jelenleg 30 országban működik)
- a Google találati lista elején az organikus keresési találatok felett és a Képek mellett
- a Google partnereinek webhelyein, ideértve a YouTube-ot is
- a Google Display Hálózatában
Mivel jóval több információt tartalmaznak, a vásárlók pontos képet kapnak az értékesített termékről anélkül, hogy rákattintottak volna a hirdetésre. Ebből adódóan az egyes kampányok ugyanannyi pénzből sokkal tovább és eredményesebben futhatnak, mint a korábbi hirdetési formák esetén. A Google-nek ugyanúgy kattintások után kell fizetni (CPC), vagyis amikor valaki rákattint a megjelenített termékre, és az adott kereskedő weboldalára kerül. Az eddigi adatok szerint ezeknek az új kampányoknak 30 százalékkal jobb a hatékonyságuk, mint a hagyományos keresőhirdetéseké.
A szolgáltatás előnyei
- A részletesebb tájékoztatásnak köszönhetően sokkal komolyabb vásárlók érkeznek a webáruházba, hiszen a Google Shopping szolgáltatásban talált információk alapján az adott terméket választotta.
- Ha a Shopping hirdetések mellett a hagyományos szöveges hirdetések is aktívak, akkor sokkal általánosabb jelenlét érhető el, és így könnyen megduplázódhat az elért vásárlók száma.
- A kampányok alatt részletes statisztika készül, és az adatok elemzésével tisztább kép kapható a piaci versenyhelyzetről.
Mire érdemes odafigyelni?
Az biztos, hogy az egyik legfontosabb tényező az eladási ár. Egy adott hirdetés mellett több másik is látható egyszerre, és a vásárlók nem feltétlenül a termékfotó alapján döntenek, hanem a termék ára a legvonzóbb tényező. Javasolt kialakítani egy értékesítési stratégiát, és csak azokat a termékeket érdemes hirdetni, amelyeket versenyképes áron lehet kínálni. A statisztikai adatokat folyamatosan vizsgálni kell, és szükség esetén korrigálni a hirdetések szövegeit és a fontosabb paramétereket. A Google Shopping segítségével a legjobb áron kínált termékek jelennek meg a vásárlók számára. Ez azt jelenti, hogy ha több kereskedő is kínálja ugyanazt a terméket, akkor a legolcsóbb áron kínált fog megjelenni a találati lista tetején.
A nemzetközi gyakorlat alapján nem érdemes felvenni a nagyobb márkákkal vagy gyártókkal a versenyt, hiszen olyan erős stratégiával és kedvező árakkal vannak jelen a piacon, amit nehéz überelni. A kisebb vállalkozások olyan területeken tudnak sikeresek lenni, ahol nem kell harcolniuk a nagy versenytársakkal. Ezen a réspiacon erős márkát építhetnek, és idővel meghatározóvá, sőt akár piacvezetővé is válhatnak.
Éppen ezért lehet, hogy nem árt tapasztalt szakértő bevonása, legalább az első kampányoknál, hogy a kereskedőnek legyen elég saját tapasztalata a következők indításához.