Megvan a megoldás arra, hogyan lehet bezárni egy webáruházat, ha azt szeretné a tulajdonosa, hogy ideiglenesen ne legyen forgalom a weboldalon. Óvatosan kell eljárni, hogy a Google ne büntessen a leállásért.
Miért szünetelhet egy webáruház?
A mai világban már teljesen megszokott, hogy egy weboldal vagy webáruház a nap 24 órájában elérhető, de időnként ez nem lehetséges. Előfordulhat, hogy karbantartás, átalakítás, vagy éppen kapacitásbeli gondok miatt le kell állítani egy webáruház működését, mert a beérkező rendeléseket nem lehet hatékonyan kiszolgálni. Vannak olyan esetek, amikor pár óráról, de előfordulhat az is, hogy több napról van szó. Sokan felelőtlenül felfüggesztik a weboldal működését, majd a visszaállítás után észreveszik, hogy nagyon megcsappant a látogatók száma, ezzel együtt pedig a forgalom is. Nem véletlenül, hiszen ha éppen a szüneteltetés ideje alatt a Google újraindexeli a weboldalt, és az nem megfelelően van leállítva, akkor komoly kára is lehet a webáruház tulajdonosának. Hogyan lehet bezárni egy webáruházat anélkül, hogy az bosszantaná az ügyfeleket, vagy hatással lenne találati listában elfoglalt helyére?
Milyen megoldások léteznek?
Az egyik legkézenfekvőbb megoldás az, ha a rendszer nem engedi a vásárlóknak, hogy a kosárba tegyék a termékeket (pl. inaktív gombok használatával). Ez egy jó ötlet, mert a weboldal tartalma ugyanúgy elérhető marad, csak a vásárlási folyamat szünetel. Persze ebben az esetben a kosárba rakás gomb köré, vagy a gombra kattintás után meg kell jeleníteni a szüneteltetésre utaló üzenetet, és azt is, hogy mikortól lesz ismét elérhető a vásárlási funkció. Sokan ezt a megoldást még kiegészítik azzal, hogy a weboldal betöltése után egy felugró ablakban is közlik a szünet idejét és annak okát, így sokkal felhasználóbarátabb a tájékoztatás.
Abban az esetben, ha a karbantartás vagy az átalakítás miatt a teljes webáruházat le kell állítani, akkor a főoldal helyére el kell helyezni egy tájékoztató üzenetet a szüneteltetésről. Ebben az esetben a Google robotokkal közölni kell, hogy ez az állapot ideiglenes, és ne indexelje a weboldal tartalmát (503-as hibaüzenettel). Ilyenkor 1-2 hétig rendszeresen visszatér, és ellenőrzi a weboldal tartalmát. Ha a karbantartás több hétig is eltart, akkor ezt az állapotot állandónak érzékeli, és előfordulhat, hogy a keresési listában elfoglalt pozíciók romlani kezdenek. Természetesen a hosszabb leállást is lehet közölni a keresőrobotokkal, ami részmegoldás lehet, hiszen megadható egy olyan dátum, hogy mikor látogasson vissza a webáruházba (Retry After Header).
A webáruház másik szerverre költöztetése esetén előfordulhat, hogy a teljes szervert le kell kapcsolni. Ebben az esetben mindenképpen figyelni kell arra, hogy az új vagy az ideiglenes szerver folyamatosan 503-as válaszkódot küldjön az URL-ekhez, és megfelelően tájékoztassa az oldalra érkező vásárlókat. Ami még fontos, és sokan elfelejtik, hogy a domain DNS értékei is az ideiglenes szerverre mutassanak.
Mit jelent az 503-as hibakód?
A kód jelentése az, hogy a szolgáltatás átmenetileg nem elérhető. Ha a Googlebot ilyen válaszüzenetet kap, akkor nem helyezi át a weboldalon található tartalom indexelését, ezáltal nem veszélyezteti a rangsorban elfoglalt helyet kb. 1 hétig. Ezt a hibakódot a szerverek is gyakran alkalmazzák, aminek az oka lehet egy tervezett karbantartás vagy technikai leállás, esetleg túlterheltség. Tehát ha a szerverszolgáltató kis ideig nem elérhető, akkor sem kell aggódni a Google helyezések miatt.
Milyen hátrányokkal járhat a hosszabb leállás?
- A konkurens weboldalak nem állnak meg, ezért még a hűséges vásárlók is átpártolhatnak egy másik webáruházba, ahol azonnal megkapják, amit szeretnének.
- Csökken a webáruházba érkező potenciális vásárlók száma.
- Bevétel drasztikus csökkenése.
- A keresési listában elfoglalt pozíciók elvesztése.
A tapasztalatok szerint a túl hosszú leállás mindenképpen negatív következményekkel jár a weboldal számára.
Fontos a kommunikáció
Bármelyik megoldást is választja egy webáruház üzemeltetője, fontos, hogy időben és jól kommunikálja a dolgot a meglévő vásárlók, illetve az új ügyfelek felé. A megfelelő indok és kommunikáció mellett a vásárlók elfogadják az ideiglenes szünetet, sőt, ha valami extra szolgáltatással van fűszerezve, még várni is fogják, hogy újra üzemeljen a webáruház. Néhány ötlet arra, hogy hasznosan teljen a várakozás:
- Az újranyitási dátumon jelentős kedvezmény biztosítása a vásárlás összegéből.
- Hosszú lejáratú kuponok kiosztása. Ezzel ösztönözhető a vásárló, hogy később is visszatérjen a webáruházba.
- Nyereményjáték rendezése. Az ideiglenes oldalon a felhasználó megadhatja az adatait, és leállás után apróbb nyereményeket lehet kiosztani a regisztráltak között. Ez a megoldás duplán hasznos lehet, hiszen építhető vele a regisztrált felhasználók száma még a webáruház szünetetelése alatt is.
Látható, hogy apró trükkökkel még a webáruház javára is fordítható a szüneteltetés, és a bevételkiesés is minimalizálható. Ha a webáruház rendelkezik közösségi média profillal, akkor érdemes ott is elhelyezni egy kiemelt bejegyzést az ideiglenes leállásról.
Minden esetben óvatosan kell eljárni
Akármelyik eset is áll fenn, nagy odafigyeléssel kell elvégezni a szükséges beállításokat. Egy rosszul elvégzett év végi leállás a teljes következő évre kihathat, és tönkre teheti hosszú évek komoly munkáját. A legjobb az ilyen feladatokat olyan szakemberekre bízni, akik magabiztosan tudják, mi a teendő az ilyen esetekben.