A webáruházak hőtérképes elemzésével jobban látjuk hogyan viselkednek a látogatók az egyes oldalakon. A hőtérképes szoftverektől kapott információk segítenek, hogy a webáruház felhasználói élményét javítsuk, növeljük a látogatók elköteleződését és a konverziót.
A hőtérképes szoftverek előtt is voltak már analitikai szoftverek, de azt egyik sem tudta megmondani, hogy pontosan mit csinál a látogató, hova kattint, merre görget, mikor a webáruházban barangol.
A hőtérképek típusai
A hőtérképes elemzés jellemzően egy gyűjtő fogalom, amely többfajta vizuális megjelenítést foglal magában: egérmozgás követést, kattintás követést és görgetés követést.
Egérmozgás követés
Ez a hőtérkép a látogató egérmozgását rögzíti a webáruházban. A logika az eljárás mögött az, hogy az emberek több, mint 80%-a ahova néz, arra mozgatja az egér kurzort. Így az egérkurzor mozgásának rögzítéséből következtetni tudunk arra, hogy milyen tartalmi elemeket nézett meg.
Kattintás követés
Ez a hőtérkép típus azt rögzíti, hogy a látogató hova kattintott a webáruházban. A kattintásokat a hőtérkép összegzi és különböző színnel jelöli sűrűségüket. A kék szín kevés, a sárga közepes, míg a piros sok kattintást jelent ugyanazon a területen.
A kattintás követéses hőtérkép elemzés sokat segít például a konverzió optimalizálásban, illetve a hiba detektálásban. Ha a látogatók olyan helyre kattintanak, amely valójában nem is nyomógomb vagy link, akkor az azt jelenti, hogy ők annak gondolták. A megoldást ebben az esetben az adott elem linkké alakítása vagy a CTA kiemelése jelenti.
A kattintás követéses hőtérkép elemzés azt is megmutatja, ha egy általunk belinkelt elem kevés kattintást kap. Ebben az esetben gyanakodni lehet arra, hogy nem elég feltűnő, vagy olyan helyen van, ahova már kevés látogató jut el.
Görgetés követés
Ez a hőtérkép azt mutatja meg, hogy a látogatók meddig görgetnek egy oldalon. A görgetés követés hőtérkép színekkel jelzi, hogy az adott pontig a látogatók hány százaléka görgetett le az oldalon.
A görgetés követéses hőtérkép sokat segít például a landing page-ek megtervezésében. Segítségével pontosabban látjuk, hova kell a kulcsfontosságú elemeket, CTA-kat pozícionálni az oldalon annak érdekében, hogy a látogatók egy meghatározott százaléka biztosan lássa.
Milyen előnyök származnak a hőtérképes elemzésből?
Nehéz pontos tippeket adni a hőtérképek adatainak elemzéséhez anélkül, hogy látnánk, pontosan melyik webáruházról van szó, de bemutatunk néhány példát, amely jól rávilágít, milyen előnyök származhatnak belőle.
- Ha azt látjuk, hogy a látogatók nagy része a webáruházba történő megérkezés után rögtön a felső menüt használja, akkor érdemes a megpróbálni a böngésző ablak felső részéhez rögzíteni, így biztosan minden esetben el fogják tudni érni.
- Ha azt látjuk, hogy viszonylag kevés látogató görget le az oldalon, akkor a legfontosabb információkat és a CTA-t úgy kell pozícionálni, hogy a hajtás feletti részben legyenek.
- Ha azt látjuk, hogy a form-ok kitöltése során magas az oldalt elhagyók száma, akkor meg lehet vizsgálni, hogy nincs-e valami probléma a form-ok működésével. Az is elképzelhető, hogy túl hosszúak vagy indokolatlanul sok a kötelezően kitöltendő mező.
- Ha azt látjuk, hogy a CTA-kra a látogatók nem kattintanak, akkor el lehet kezdeni dolgozni azon, hogy a nyomógombok formáját, szövegezését, színét megváltoztassuk, és ezzel javítsunk a konverzión.
Az itt felsorolt dolgok jellemzően általános hőtérképes elemzésen alapuló tapasztalatok. Mivel minden webáruház más és más, ezért ennél pontosabb tennivalókat csak az adott site hőtérképes elemzésének elvégzése után lehet mondani.
Milyen oldalak hőtérképes elemzését érdemes elvégezni?
A hőtérképek a mai modern webáruházak konverzió optimalizálásának egyik kulcsfontosságú eszközei lettek. Semmi sem tudja jobban megmondani, mi történik a látogató barangolása közben az oldalon, mint a hőtérkép.
Ahhoz, hogy minden konverzió szempontjából kulcsfontosságú elemről információt kapjunk, több oldalt is folyamatosan elemezni kell. Lássuk, hogy melyek a legfontosabb oldalak.
Nyitólap
A nyitólap általában az első oldal, amellyel a látogató találkozik, mikor a webáruházat felkeresi. A nyitólapon látottak, úgy mint a design, a szövegezés, a tartalmi elemek mind hatással lesznek arra, hogy a látogató elhagyja az oldalt, vagy tovább lép a termék kategóriák, majd pedig a termékek irányába.
Egy hőtérképes elemző eszköz beállításával a nyitólapon látni lehet, hogy a látogatók…
- hogyan használják a keresőt
- a navigációt jól strukturáltnak találják-e
- az érték ajánlatokat elolvassák
- a képeket megfelelőnek találják
A webáruház nyitólap célja tehát, hogy felkeltse a látogató érdeklődését és arra inspirálja, hogy tovább kattintson. A hőtérkép segít felfedni azokat a hiányosságokat, amelyek javításával a konverzió növelhető.
Termék oldal
A termék oldal kritikus része a webáruháznak. Ha a látogató idáig eljut, az azt jelenti, hogy érdeklődik a termék iránt. De ha a látogató elkattint, ahelyett, hogy a terméket kosárba dobná, akkor dolgozni kell az oldalon, mert lehet, hogy valami nincs rendben.
A hőtérkép elemzés megmutatja, hogy…
- a termék leírásokat elolvassák-e a látogatók
- a termék képek vásárlásra ösztönzőek-e
- a termék videók segítenek-e a konverzióban
- a CTA elég feltűnő-e és szövegezése megfelelő
Kosár oldal
Ha a látogató már kosárba dobott termékeket, akkor az egyértelműen jelzi vásárlási szándékát. Már csak egy lépésre van a vásárlás befejezésétől, éppen ezért minden akadályt el kell hárítani az útjából.
Ha a kosár elhagyások százalékos aránya magas, akkor hőtérképes elemzésre lesz szükség és bízni lehet abban, hogy segít felderíteni a hiba okát.
- ha látogató nem találja a szállítási költséget, akkor elhagyhatja az oldalt
- ha a kosár működése zavaros és érthetetlen, szintén kosár elhagyás lesz belőle
- ha a látogató figyelmét egy másik CTA eltereli, és nem találja, merre kell tovább menni a fizetéshez, akkor ebből szintén kosár elhagyás lehet
A kosár elhagyásoknak sok különböző oka lehet, de a lehetséges problémák kijavításával folyamatosan javítható a konverziós arány.
Megrendelés oldal
A megrendelés oldalon történő oldal elhagyások a legfájdalmasabbak a webáruház részéről. Sikerült megnyerni a látogatót, kosárba dobott egy terméket, el is kezdte a megrendelés folyamatát, de mégsem fejezte be. Az ebben a lépésben fellépő problémákat feltétlenül orvosolni kell.
- ha a látogató eltéved, nem érti a megrendelés lépéseit, akkor elhagyhatja az oldalt
- ha a látogató bizalma megrendül, mert nincs elégséges bizalom építő elem az oldalon, akkor ez megint csak oldal elhagyással járhat
Hőtérképes elemző eszközök
Többfajta hőtérképes elemző eszköz érhető el a piacon. Mivel többségüknek van próba verziója, ezért érdemes élni vele, hogy megtaláljuk az igényeinknek leginkább megfelelőt.