A 404-es oldalakkal biztosan mindenki találkozott már, aki nem létező vagy hibás URL-re jutott a böngészése során. Ez a leggyakrabban előforduló hibaüzenet a weben, ennek ellenére sok weblaptulajdonos nem foglalkozik vele.
Mi a szerepe a 404-es oldalnak?
Ha böngészés közben hibaüzenetbe ütközik a látogató, akkor nem biztos hogy az adott oldalon marad, nagy az esély arra, hogy egy másik webáruházban találja meg amit keres. A felhasználók nem tudják mi tévők legyenek egy böngésző által kreált hibaoldallal, sokan nem is tudják mit jelent a 404-es hibakód, csak azt látják, hogy a webáruház ahova érkeztek nem működik. Ez nagy hiba, mert a mai versenyben nem engedheti meg magának egyetlen weblaptulajdonos sem, hogy egy hiba miatt látogatókat, és ami még rosszabb vásárlókat veszítsen.
Az alapértelmezett hibaoldal fehér hátterű, amin fekete betűkkel jelenik meg a hibaüzenet, legtöbbször angolul. A legtöbb böngészőben hasonló a helyzet, az alapértelmezett 404-es oldalak unalmasak és semmitmondóak.
Egy hibaoldal hasznos is lehet?
Kis kreativitással vicces és hasznos egyedi hibaoldalakat is lehet készíteni, amik nem ijesztik meg a látogatókat, sőt segítik őket a további böngészésben. Íme néhány hasznos példa:
- Ha egy termék nem található, akkor érdemes a keresett kategóriában hasonló, vagy a kiemelt termékeket megjeleníteni.
- Ha nincs lehetőség dinamikus hibaoldal megjelenítésére, akkor egy jól felépített statikus oldal is megfelelő lehet, ami világosan tájékoztatja a felhasználót, hogy a keresett aloldal nem található. A jó szöveg mellett ajánlott még egy humoros kép, illetve egy keresőmező elhelyezése is.
- A felhasználók figyelmét el kell terelni a negatív élményről. Sok esetben előfordul, hogy a 404-es oldalon kuponkódot, vagy nyereményjátékot ajánlanak, így pozitívan hat a látogatókra a hibaoldallal való első találkozás.
A legjobb megoldás persze, ha soha nem is találkoznak a felhasználók 404-es hibaüzenettel a weboldalon. Érdemes folyamatosan ellenőrizni a linkhálózatot, és az oda nem illő linkeket szakszerűen átirányítani, vagy megszüntetni.
Milyen legyen egy 404-es oldal?
Szerepeljen rajta egy jól megfogalmazott humoros hibaüzenet, esetleg utaljon arra, hogy ellenőrizze a felhasználó az URL-t, hiszen megeshet, hogy elgépelte. A hibaoldal hasonlítson az eredeti weboldalra, legyen rajta a logó, navigáció, kereső mező, link az oldaltérképre, valamint kapcsolati adatok. Egy saját barátságos hibaoldal elkészítése nem olyan nagy feladat, de hasznos és hatékony lehet a látogatók számára.
Mit szól hozzá a Google?
A hivatalos álláspont szerint a Google nem veszi rossz néven a 404-es hibaoldalakat, hiszen ezekkel jelezhető, hogy az adott URL megszűnt. Természetesen az ilyen linkek el fognak tűnni a találati listából, de különösebb büntetés nem jár értük.
A Google nem térképezi fel a hibaoldalak tartalmát, a keresőrobotnak teljesen mindegy, hogy egyedi, vagy az alapértelmezett hibaoldallal találkozik. Az ilyen hibaoldalak kizárólag a felhasználói élményt javítják.
Törekedni kell arra, hogy az ilyen hibaoldalak száma ne legyen túl magas egy webáruházban. Ha lehet inkább 301-es átirányítást érdemes használni (végleges átirányítás). A megszűnt tartalom URL-jét a legjobb átirányítani egy meglévő releváns tartalomra.
Sok esetben látható, hogy a nem létező URL-ek nem hibaoldalra vezetnek, hanem a kicsit sem releváns főoldalra dobnak vissza. Ez nem felhasználóbarát megoldás, ráadásul a látogatók is értetlenül állnak az esemény előtt, valamint ezt a Google sem díjazza.
Hogyan kell beállítani a 404-es oldalt?
Ügyelni kell a 404-es hibák elkerülésére, főképp arra amikor a webhely egyik URL-je kétféle eredményt hoz: egyrészt olyan oldalt jelenít meg a felhasználónak, amely szerint az oldal nem létezik, másrészt pedig 200-as kategóriájú (sikeres feldolgozásról szóló) válaszkódot küld a böngésző felé. A 404-es vagy a 301-es válaszkód helyett sikeres feldolgozást jelző kódot visszaküldeni nem jó megoldás. A sikeres kódok azt az információt adják át a Google keresőrobotjainak, hogy valódi oldal létezik az adott URL alatt. Ennek eredményeként az oldal szerepelhet a keresési eredmények között, a keresőmotorok pedig tovább folytatják a nem létező URL feltérképezését ahelyett, hogy a valódi oldalakat térképeznék fel.
Ha a weboldal nem hozzáférhető, és nincs releváns helyettesítő oldal, akkor a 404-es (nem található) vagy a 410-es (eltűnt) válaszkódot kell visszaküldeni. Mindkét kód egyértelműen azt az információt közli a böngésző és a keresőmotorok felé, hogy az oldal nem létezik. Emellett megjeleníthető valamilyen egyéni 404-es oldal is a felhasználó számára, amin szerepelhet például a legnépszerűbb oldalak listája vagy a főoldalra mutató link.
Ha elköltözött az aloldal, vagy létezik releváns helyettesítő oldal, akkor a 301-es (véglegesen átirányítva) kódot kell alkalmazni, amely átirányítja a felhasználót a megfelelő helyre.
Ideiglenes hiba vagy végleges megszűnés?
Ha nincs releváns aloldal az átirányításhoz, és végleg meg kellene szüntetni egy adott URL-t, akkor használható a 410-es hibaüzenet, ami sokkal hatékonyabb, mint a 404-es, hiszen az utóbbi ideiglenes működőképtelenségre utal. A 410-es kód ajánlott akkor is, ha egy weboldal végleg meg fog szűnni. Ez a kód azt jelzi a Google keresőrobotok számára, hogy a weboldal végérvényesen megszűnt, ezért eltávolítható a keresési listából.
Okos eszköz a Google Search Consol-ban
Bárki ellenőrizheti a weboldalán található hibaoldalak beállításait. A Google Search Consol-ban a „Feltérképezés” menüponton belül a „Megjelenítés Google-ként” almenüben ellenőrizhető egy adott URL által visszaküldött kód. A 404-es oldalak felderítéséhez viszont a „Diagnosztika” főmenüpont alatt található „Feltérképezési hibák” almenüpontot kell választani.
Összességében kerülni kell a hibaoldalak használatát, csak tört linkek, vagy hiányzó aloldalak esetén javasolt az a használatuk. Ha egy vásárló mégis ilyen oldalra kerül, korrigálni kell a felhasználói élményt az egyedi hibaoldalak segítségével.