Nemrég hirdették ki az Ország Boltja 2016 elnevezésű verseny végeredményét. Miért is jó egy cégnek, ha hasonló díjat nyer, vagy csak követi a győztes stratégiáját? Eláruljuk, hogy nem a következő plecsni, hanem a vásárlást generáló pozitív fogyasztói vélemények miatt.
A fogyasztó dönt
Ötödik éve mérhetik össze erejüket az online üzletek az Ország Boltja versenyén két fő kategóriában. Idén a 855 résztvevő webshop közül 33 díj talált gazdára, ebből 17 népszerűségi és 15 minőségi kategóriájú elismerést osztottak ki, a legjobb e-áruháznak kijáró fődíj pedig az Ország Boltja cím volt. A versenyt azért szervezik, hogy a vásárlók és a fogyasztók szavazatai alapján megtalálják a legjobb webáruházakat.
Az Árukereső.hu által 2011-ben indított megmérettetés alapvető célja a magyar elektronikus kereskedelem népszerűsítése, a vásárlói bizalom erősítése. Erre bármelyik cég teljesen ingyen jelentkezhet, amelyiknek van online értékesítő felülete. A versenyen az árucikk gyakorlatilag mellékes, de mindenki különböző alkategóriákba kerül. A háztartási gépeket áruló üzlettől a szexshopig számtalan üzletfajta képviselteti magát minden évben, amelyiket pedig végképp nem lehet valamilyen kalap alá venni, azt az „egyéb” címkével látják el.
Az idei évben az Ország Boltja díjátadón az Új könyvek webáruház vehette át az év legjobb webáruházának járó díjat.
„Az Új könyvek 2012-es indulása óta minden évben elnyerte az Árukereső.hu Ország Boltja versenyének Minőségi díj 1. helyét kategóriájában. Közel 30.000 könyvet kínál 25% kedvezménnyel. Vásárlóit gyorsan, pontosan, magas színvonalon szolgálják ki. Folyamatos akciók, nyereményjátékok várják a vásárlókat.” – nyilatkozta a boldog nyertes a díj átvételekor.
A részletes eredmények az Ország Boltja weboldalon a nyerteseink menüpontban érhetőek el.
Lájkról lájkra
Ma már nem szájról szájra, inkább lájkról lájkra terjednek a hírek. Hogy egy bolt miként is működik, arról az interneten biztosan találunk valamilyen információt, ami a fogyasztóktól származik. Számos értékelési lehetőséget biztosító weboldal működik, csillagokkal, kommentekkel, felfelé vagy lefelé mutató hüvelykujjal fejezhetjük ki megelégedettségünket vagy éppen nemtetszésünket. A Ország Honlapja verseny ezt a fogyasztói szokást erősíti, nem átlagos megmérettetés, hanem egyfajta jelzőrendszer a vásárlók részéről más vevők felé. A vélemények alapján pedig el lehet dönteni, mi a fontos a magyar e-kereskedelemmel kapcsolatban az átlagos magyar fogyasztó számára.
Az értékelések szerint felállított sorrend lehetőséget teremt más webáruházaknak, hogy szolgáltatásaikat az elvárásoknak megfelelően fejlesszék. Talán felesleges is szót ejteni arról, milyen marketing előnyökkel jár, ha valaki megnyeri a versenyt, vagy akár csak helyezést ér el valamelyik kategóriában. A szavazásban résztvevő több ezer fogyasztó biztosan hiteles forrásként tekint majd a játékra, de a tudatos vásárlók is könnyebben a cég weboldalára találhatnak. Annál jobb marketingstratégia pedig talán nincs is, mint egy verseny eredményéből levonni a következtetéseket a saját üzletünkre vonatkozóan, és úgy alakítani tovább a honlapunkat.
A jó weboldalról
De milyen is egy jó weboldal, mi alapján szavazzák meg a vásárlók a nekik tetsző felületet? A számítástechnika kategóriában a minőség díjat a Mysoft.hu nyerte, ami nem véletlen. Ha valaki megnyitja a honlapot, azonnal tapasztalhatja, hogy átlátható a weboldal szerkezete. Nincsenek felesleges alcímek, a vásárló azt találja, amiért jött: a számára fontos számítástechnikai eszközt. A reklám nem tolakodó, nincs felugró ablak, ami eltakarja az egész oldalt, így a felháborodott vásárló az azt bezáró jobb felső X helyett nem keres azonnal egy másik webshopot. Az árak jól láthatóak, bruttóban és nettóban is feltüntették, ami például a viszonteladóknak fontos információ. Könnyen kezelhető a navigáció, a keresőablak is kiválóan működik. Ha valaki beüti az „egér” szót, akkor valóban erre a termékre vonatkozó lehetőségeket dob fel a rendszer. Ez sok webshopnál nem így van, nyilvánvalóan a vásárlási kedv fokozása miatt. Az egyetlen felugró ablakot pedig mi magunk nyithatjuk meg, ha szeretnénk, ott pedig nem másról olvashatunk, mint a vásárlók véleményéről.